Autorijden na een herseninfarct: hoe zinvol is een oogheelkundige rijbewijskeuring?

Als petrolhead hou ik van auto’s en autorijden. Autorijden geeft je naast plezier ook vrijheid en onafhankelijkheid. Je kan gaan en staan waar je wil. Voor ouderen is het dan ook erg moeilijk om te erkennen dat het soms beter is om niet meer met de auto te gaan rijden, zo bewijst de Britse Prins Philip. Een beetje druk van buitenaf kan soms helpen.

Het CBR vraagt regelmatig ook een oogheelkundig rapport op van de oogarts. Veel mensen die zo’n rapport moeten laten opstellen zijn al bekend bij een oogarts, maar kunnen niet simpelweg het formulier laten opsturen en invullen door de oogarts. Er dient een nieuwe keuring plaats te vinden, het liefst zelfs door een onafhankelijke oogarts. Doordat de zorgverzekeraar niet op hoort te draaien voor een dergelijke keuring zijn daar kosten aan verbonden. Voor een oogheelkundige keuring liggen deze kosten veelal tussen de €65 en €75. Hier komen de kosten voor de eigen verklaring, de algemene keuring bij een keuringsarts en eventuele keuringen bij andere specialismen (zoals een psycholoog of internist) nog bij. Al met al een duur en langdurig karwei dus om je rijbewijs te laten verlengen zodra er ook maar iets aan je gezondheid mankeert. De ouderenbond adviseert om een halfjaar van te voren alvast te beginnen met aanvragen. Voor menig beroepschauffeur, waarbij het rijbewijs niet klakkeloos verlengd wordt zoals bij het B-rijbewijs onder de 75 jaar, betekent dit dat zij hun beroep niet kunnen uitoefenen.

Toch zijn oogheelkundige keuringen in mijn opinie erg nuttig. Regelmatig vissen we er iemand uit die te weinig ziet om te mogen autorijden. De ondergrens ligt voor het zicht bij 50%, soms 40% in bijzondere gevallen. Wanneer je vraagt aan die persoon wat zij van het zicht vinden zeggen zij alles goed te kunnen zien, en uiten ze de frustratie die zij ervaren jegens het CBR. Na een staaroperatie kunnen de meeste mensen weer de weg op, wat voor hen betekent dat zij hun vrijheid nog niet op hoeven te geven.

Een enkeling wordt verzocht om een keuring te laten verrichten omdat er vermoedens bestaan dat de persoon niet meer geschikt is om een auto te kunnen besturen. Zo ook een man welke recentelijk door het CBR naar ons was gestuurd nadat hij 4 ongevallen had veroorzaakt binnen niet al te lange tijd. 3 van deze ongevallen ontkende deze meneer, dat was alleen maar stemmingmakerij vanuit het CBR aldus deze meneer. Zijn dochter bevestigde echter alle ongevallen. Deze meneer had enkele jaren daarvoor een herseninfarct gehad. Dat feit in combinatie met de ongevallen deed een lampje doen branden bij het CBR. Zodoende hebben wij het gezichtsveld van deze meneer getest om te kijken wat hij allemaal waarneemt om zich heen. Wat bleek; deze man kon aan de gehele rechter zijde niks zien. Dit betekent dat hij geen auto’s aan ziet komen die hij voorrang moet verlenen.

Het betreffende gezichtsveldonderzoek. Een bolletje betekent dat het gezichtsveld op het geteste gebied in tact is; een blokje betekent dat het gezichtsveld op het geteste gebied niet in tact is.

Helaas voor deze meneer betekende dit hij per direct niet meer achter het stuur mocht plaatsnemen. Zijn pasje afnemen mogen wij niet, maar als hij een ongeval veroorzaakt is hij niet verzekerd. Aangezien onverzekerd rijden verboden is betekent dit ook dat het besturen van een auto meteen verboden is. Doordat een patiënt een gezichtsvelddefect na een herseninfarct niet ervaart als een zwarte vlek; er is ter plaatse van het defect namelijk niks, ook geen zwarte vlek, resulteert dit in een hoop onbegrip. Maar voor iedereen, zowel deze meneer als alle mensen op de wegen, fietspaden of trottoirs is het beter als hij alleen nog plaatsneemt in een auto als passagier. Dus ja.. ik ben een voorstander voor oogheelkundige rijbewijskeuringen. Al zou het fijn zijn als het CBR wat meer vaart zet achter de beoordelingen, en wat meer uitleg geeft over waarom een keuring nodig is.

Geplaatst in Anekdote, Glaucoom, Zicht en getagd met , , , , , , , .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *