De huisarts in de oogzorg

Huisarts

In Nederland is het zo geregeld dat de huisarts in principe bepaalt of iemand doorgestuurd dient te worden naar een arts in het ziekenhuis. Je kan ook op eigen initiatief naar een arts gaan, maar dan zal het ziekenhuis de kosten aan u doorberekenen in plaats van aan de zorgverzekeraar. Declareren heeft in een dergelijk geval ook geen nut: zonder doorverwijzing zijn de kosten voor eigen rekening.

Als men klachten heeft is men dus  genoodzaakt om naar de huisarts te gaan. In veel gevallen is hier niks mis mee. Maar in het geval van ogen ligt dit iets gecompliceerder. Een huisarts heeft namelijk meestal niet de juiste apparatuur om goed naar de ogen te kunnen kijken. Dat is logisch, aangezien deze apparatuur erg prijzig is en zeer gespecialiseerd (dat wil zeggen, je kan de apparatuur niet voor andere doeleinden gebruiken). Daarnaast zijn de coschappen vrij kort om een goed beeld van de oogheelkundige zorg te kunnen krijgen. Bij klachten aan de ogen, in de vorm van een pijnlijk/rood oog, zal de huisarts vaak antibiotica voorschrijven (vaak chlooramfenicol of fucithalmic). Blijven de klachten aanhouden, dan volgt een doorverwijzing naar de oogarts.

Natuurlijk handelt de huisarts naar beste eer en geweten. Een huisarts kan vaak het oog niet goed bekijken. Bij de opticien hebben ze een spleetlamp staan, terwijl de huisarts het vaak met een gewoon lampje moet doen (mogelijk in combinatie met een vergrootglas). Met dergelijke apparatuur is het lastig om de juiste diagnose te kunnen stellen, ik zou het zelf niet kunnen. Wellicht dat optometristen hierin in de toekomst een grotere rol kunnen gaan spelen, zij hebben namelijk wel de juiste apparatuur én toegepaste kennis. Het is nu ook vaak zo dat een huisarts doorstuurt op basis van bevindingen van een opticien. Zou het niet efficiënter zijn als de optometrist zelf zou kunnen doorsturen? Of geef je de optometrist hierdoor juist te veel verantwoordelijkheid? Een optometrist weet namelijk erg veel over de ogen, maar de rest van het lichaam is voor een optometrist tamelijk onbekend.

Spreekkamer van een oogarts. © Oogziekenhuis Zonnestraal

Spreekkamer van een oogarts.
© Oogziekenhuis Zonnestraal

Er lijkt steeds meer een verschuiving gaande te zijn naar de optometrist als het gaat om het eerste aanspreekpunt bij oogheelkundige problemen. Ik heb ook regelmatig klanten in de winkel gehad die op aanraden van de huisarts eerst zijn ‘doorgestuurd’ naar ons. Aan de optometrist is het vervolgens om te bepalen of een doorverwijzing geïndiceerd is. Gelukkig blijkt dit in veel gevallen niet nodig te zijn. Dit scheelt dan een consult bij de oogarts, en houdt de zorgkosten lager en de wachttijden korter. Echter, bij de optometrist in een winkel moet u niet gek opkijken als u een rekening gepresenteerd krijgt na afloop van het onderzoek. Reken hierbij op ± 1 euro per minuut. Dus als we heel zwart-wit kijken, dan is een consult bij de oogarts voor u goedkoper, hier betaalt u namelijk niks (eigen risico uitgesloten).

Achter de schermen wordt hard gewerkt door verschillende partijen om de optometrist een plaats in het zorgstelsel te geven waarbij hij/zij meer tot hun recht kan komen. Denk hierbij aan doorverwijzingen naar de oogarts, maar ook aan vergoedingen voor de onderzoeken. Tot die tijd zult u echter afhankelijk zijn van de huisarts.

Geplaatst in Oogarts en getagd met , , , , , , .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *