Steekproef opticiens

Vrijdag 10 oktober 2014.
Samen met een collega besluiten we om eens te kijken hoe andere opticiens het voor mekaar hebben. Ik werk bij een particuliere opticien, zij bij Eye Wish Opticiens. We zijn benieuwd naar de klantvriendelijkheid van andere winkels, en ook vooral de deskundigheid. We onderwerpen 3 opticiens in Rotterdam aan een steekproef. We verzinnen een veelgehoorde klacht: de huisarts heeft geadviseerd om de ogen te laten meten nadat aangegeven is dat er vaak hoofdpijnklachten aanwezig zijn. Deze zijn met name na veel lezen aanwezig, en spelen al een langere tijd. Een opzienbarende steekproef met verrassende resultaten!

 

IMG_0028.JPG
Hans Anders
We beginnen bij de Hans Anders. Er zijn 2 werknemers aanwezig in het filiaal, deze helpen allebei al een consument die in de winkel aanwezig is. We besluiten zelf te kijken naar een aantal monturen. Een kleine10 minuten later zijn we nog steeds niet aangesproken door het personeel, en is 1 van de werknemers inmiddels iemand anders aan het helpen. Er lijkt geen zicht op advies binnen korte tijd. De zon schijnt, dus wel passen nog een aantal zonnebrillen, waarna we besluiten om te vertrekken. We misten een “goedemiddag” en een “tot ziens”.

IMG_0029.JPG
Pearle
Winkel nummer 2 is de Pearle. Deze winkel bevindt zich in de koopgoot. Het is een ruime en overzichtelijke winkel. Er zijn 5 werknemers aanwezig, welke allemaal achter de balie staan. Bij binnenkomst worden we helaas niet aangesproken. We passen een aantal monturen, en vangen ondertussen een gesprek op tussen het personeel. De discussie die op dat moment gaande is, is wie er het eerst naar huis mag omdat het rustig is. Helaas had het personeel geen oog voor ons, ondanks dat het personeel voor ons gevoel niet met iets bezig was.

IMG_0030.JPG
Specsavers
Als laatste winkel hadden we besloten om de Specsavers een bezoek te brengen. De Specsavers adverteert dat het zijn oogmetingen laat uitvoeren door gediplomeerd personeel, in tegenstelling tot andere winkels. Na een aantal brillen gepast te hebben worden we aangesproken door een enthousiaste jongeman. Deze jongeman vraagt een aantal algemene dingen uit:
– Draag je al een bril?
– Draag je contactlenzen?
– Waarom ben je op zoek naar een bril?

Na aangegeven te hebben dat de huisarts had geadviseerd om de ogen op te laten meten naar aanleiding van hoofdpijnklachten wilde de jongeman een zogenaamde voormeting doen. Deze zou een indicatie geven van de sterkte die mogelijk in de ogen aanwezig zou kunnen zijn. Uit de voormeting blijkt dat er sprake is van een cilinder in beide ogen. Wij weten beiden wat dit inhoudt, maar vragen toch wat een cilinder precies is (voornamelijk om de kennis te testen). Er wordt uitgelegd dat een cilinder ontstaat doordat de pupil niet rond is. Deze verklaring is onjuist, en we geven dan ook aan dat dit ons niet eerder is opgevallen. De jongeman stuurt aan op een volledige oogmeting, daarvoor is over 15 minuten wel tijd.

De oogmeting wordt verricht door een andere, weer zeer vriendelijke, jongeman. Ik kijk toe terwijl mijn collega gemeten wordt. Los van een aantal eigenaardige tussenstappen is er weinig aan te merken op de oogmeting. De klachten worden weer uitgevraagd, en de meting zelf behelst alle stappen die je mag verwachten. De uitleg naderhand is ook duidelijk. Deze jongeman wist ons gelukkig wel uit te leggen wat een cilinder is, en visualiseert dit door een denkbeeldige ballon op te blazen en hier druk op uit te oefenen. De meting gaat echter niet helemaal vlekkeloos, mijn collega blijkt tijdens de meting moeite te hebben om een stabiel beeld te krijgen. Hier kan de opticien niks aan doen, maar hij constateert het wel juist. Uiteindelijk resulteert dit in een verwijzing naar de orthoptist voor ‘fitness voor de ogen’.

We verlaten de winkel zonder verder een bril uit te zoeken, maar wel met een positief gevoel. De opticien wist waar hij het over had, en deed zijn werk goed. Echter, de verkoper kan wel wat scholing gebruiken. Met de kennis die ik heb over brillen en ogen zou ik geen bril bij hem aanschaffen. Maar de gemiddelde consument zal waarschijnlijk niet doorhebben dat zijn kennis over het oog en brillen te wensen overlaat.

Voetnoot: EyeAdvice wordt op geen enkele manier gesponsord door voorgenoemde bedrijven. De ervaringen zijn een waarheidsgetrouwe en onafhankelijke omschrijving van de gebeurtenissen zoals deze plaatsvonden op vrijdag 10-10-2014.

Geplaatst in Anekdote, Brillen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *